Wednesday, March 31, 2010

Flirt

Flirt. Susah untuk saya terjemahkan dalam bahasa ibunda saya. Secara teknikalnya ialah mengurat tetapi tidak bertujuan untuk menjadikan hubungan itu serius. Ya, lebih kurang.


Ramai yang flirt. Tidak kira lelaki mahupun perempuan. Kanak-kanak, remaja mahupun orang dewasa (tua). Ya, tak dapat dinafikan bila anda flirt, ada satu perasaan indah bermain di jiwa. Tersenyum-senyum sendiri. Kadang-kadang terbawa-bawa dalam mimpi.


Apa yang menjadikan flirt ini indah, ya? Mungkin kerana tiada komitmen yang dijanjikan. Hanya untuk sesaat atau satu jangka masa yang mungkin berlarutan sehingga kedua-duanya beralih kepada mangsa flirt baru. Bukan salah sesiapa, kerana ... (sila rujuk definisi). Itu yang dinamakan flirt. Bila kamu bosan, kamu lebih senang untuk flirt dengan orang lain pula. Kerana rasa flirt ini keindahannya juga sementara.


Kalau ada yang kamu sempat membaca entry terbaru saya semalam yang telah pun dipadam, sila abaikan. Sebab, entry itu juga hanya keindahan sementara. Indah ke? Entah. Tapi, ia mampu buat saya tersenyum untuk seketika. Dah, namanya flirt, kan? Tapi, ia hanya untuk sesaat. Beberapa malam ini, penat saya berfikir. Benar kah itu yang saya cari? Persoalan utama saya ialah kenapa dulu ada yang sudi untuk flirt, mahupun berpacaran dengan saya. Dan, kini saya seperti lutsinar untuk dijadikan teman wanita dan sebagainya.


Lama. Lama saya berfikir. Tapi, fikir seorang-seorang. Saya ini dulunya lebih menarik kah? Dulu saya lebih peramahkah? Dulu, saya lebih periangkah? Dulu, saya lebih gedik kah? Entah. Sampai sudah tidak ketemu jawapan. Malam tadi, selepas saya menonton Dear John, hasil karya Nicholas Sparks, saya berbincang dengan teman rapat saya apa yang bermain di fikiran. Sungguh, cerita itu sebenarnya menghampakan saya berbanding bukunya. Saya merasakan watak saya agak kurang lebih sama dengan watak Savannah. Dia suka mengeluarkan apa yang dia rasa sama ada dengan surat, tangisan mahupun kata-kata. Ya, itu saya. Tapi, itu dulu. Sekarang, saya lebih gemar untuk berdiam kerana semakin dewasa, banyak hati yang perlu kita jaga. Banyak hubungan selain hubungan kita yang harus kita pelihara.


Kenapa saya nak berfikir tentang betapa tak menariknya saya ini? Oh, bukan saya sangap nak ber-boyfriend atau apa. Cuma, ya. Kadang-kadang hati risau juga andai fantasi hanya tinggal fantasi. Senang jawapan rakan saya. Kau tak pernah bagi peluang. Stuck. Tapi, dengan apa? Atau dengan siapa? Hurm...


Memang, flirt mungkin sejarah bagi saya. Sebab, saya akan cuba elakkan. Stuck. Bukan dengan apa atau dengan siapa. Tapi kenapa? Kerana itu pilihan saya. Lama. Ya, lama dahulu. Sejak saya sedar flirt ini indahnya sementara. Dan, bukan sementara yang saya cari. Saya cari kebahagiaan yang dihalalkan. Saya cari keredhaan yang disirami cahaya petunjuk dari DIA. Cinta yang mampu jadikan saya bidadari syurga untuk yang tersayang. Hari itu, tersesat dalam mencari jawapan. Nasib baik, kini saya sedar kembali. Harapnya sedar sepenuhnya. Insya Allah. Ameen.

Kita insan. Selalu ada khilaf dalam perlakuan. Dan, kita juga manusia biasa. Biasa se-biasa-nya. Sebab itu, hanya perancangan dalam jangkauan kita. Ketentuan sudah pasti milik DIA. Penat lelah saya untuk dua tahun ini InsyaAllah akan terbalas. Tapi? Bagaimana kalau tiada komunikasi? Akan adakah insan biasa lain yang datang? Yakinlah hati. Yakin. Janji Allah bukan sebarang. =)


Menarik nafas dalam-dalam.

Hati tenang. Damailah dia dengan cahaya.

Cukuplah mencari cinta manusia. Kejarlah cinta Allah. Cinta yang Hakiki. (Pesanan untuk diri sendiri)

InsyaAllah. Ameen.

7 comments:

alhariesz said...

kejar cinta-Nya yang hakiki...kerna itu yg abadi...

subsequently...insyaAllah, cinta di dunia yg fana' ini pula akan menyusul bila kamu yakin dengan apa yang dijanjikan-Nya...

janji Dia bukan sebarangan, kan?

cari & terima cinta mereka yang menerima kamu siapa kamu sebagai manusia...seorang yang bernama Balqisyy...

balqissy said...

alhariesz: InsyaAllah.. =) cari mungkin jauh, tapi terima mungkin? haha~ tapi, ade ke? Oh, yakin. Yakin, Ya Allah =D thanks,bro.

hans said...

insyaallah
berusaha jer

meo188 said...

mengorat tue nikmat...

tp mengoratlh pd 'the one and only' je

balqissy said...

hans: InsyaAllah. terima kasih =D

meo188: hehe.. ek? macam mana boleh baca fikiran sy ni? *wink*wink*

amu mejie said...

kita merancang ...Allah merancang..tp Allah sebaik2 perancangan~ ...owh chenta~..

balqissy said...

amu mejie: oh chenta? erk! *blush* maluuu~