Monday, March 8, 2010

ego

EGO


Manusia ini memang sangat pelik, kan? Selalu benar menyesal apabila benda dah terlambat. Bertangguh. Atau ego? Kenapa harus dipertahankan ego? Apa yang kamu dapat apabila ego kamu tersimpan kemas?

Oh, tak kira wanita atau lelaki. Semua sama. SAMA!! Malam ini, hati saya tercalar-balar. Macam pergi jungle tracking pula lagaknya. Bukan saya dilukai seseorang, tapi emosional pula perasaan yang perasan.


Terlalu banyak cerita kehilangan yang saya dengar baru-baru ini. Sungguh, kesedihan yang kamu rasai, dapat saya rasakan juga. Memang, berat bahu memandang, berat lagi bahu yang memikul. Kepada rakan-rakan saya yang kehilangan ahli keluarga, saya tahu kamu harus berlakon jadi kuat di hadapan ibu kamu. Payah, kan? Oh, susah benar. Tapi, jangan risau. Kamu tak perlu jadi pelakon hebat. Kamu hanya perlu jadi diri sendiri. Sebab saya tahu hati kamu akan kuat untuk tenangkan ibu kamu. Doa saya bersama kamu. . .


Berbalik cerita ego, saya dan rakan-rakan masih lagi menyesal tak sudah. Kami pernah berbuat salah semasa di sekolah berasrama dahulu dengan seorang ustaz ini. Seingat kami, akan pergi meminta maaf dengan dia di kemudian hari. Tapi, bertangguh sehingga tamat persekolahan. Oh, dan hendak di jadikan cerita, ustaz ini meninggal tidak berapa lama kemudian. Kematiannya pula sangat mulia. Dia berusaha untuk menyelamatkan pelajar-pelajar sekolah yang lemas di laut. Namun, apakan daya. Allah lebih sayangkan arwah. Saya dan rakan-rakan hanya mampu termenung jauh dan mengucap panjang mendengarkan berita ini. Walaupun kesilapan yang kami lakukan tidaklah sebesar mana, namun bebanan rasa bersalah menghimpit sangat. Sehingga hari ini, hanya doa mampu kami hulurkan pada arwah. Harapnya sebelum menghembuskan nafas terakhir beliau, tersemat di hati beliau untuk memafkan segala kesilapan pelajar-pelajarnya. Ameen . . .

“Ya Allah, Kau tempatkanlah hamba-hamba MU ini di kalangan orang-orang yang beriman. Sesungguhnya, aku kini sucikan hatiku dari segala kesilapan manusia lain terhadap aku, dan bukakanlah hati mereka untuk turut sama memafkan segala salah dan silapku.”