Saturday, November 13, 2010

Childhood (I)

Anak sulung.
Tak ada kakak atau abang yang nak dijadikan contoh.
Mak ayah kerja, jadi kebanyakan masa di sekolah ataupun di rumah Aki dan Tok.


Tak semua hari kanak-kanak indah.
Ada hari malas pergi mengaji.
Ada hari penat sangat sebab kayuh basikal pergi sampai ke kampung sebelah sebab nak makan mee sup sedap.
Ada hari kena fikir pasal masalah tak nak kena cubit kalau salah buat latihan Bahasa Melayu dengan cikgu Roslan.
Ada hari kena fikir pasal nak pergi main rumah siapa hari ni.
Ada hari kena fikir macam mana nak elak dari kena balik sekolah jalan kaki.
Ah, banyak sangat kena fikir sorang-sorang.
Maklumlah, tak ada kakak dan abang =(

Oh, tapi saya ada adik lelaki yang sangat clingy.

Selalu gaduh dengan dia.
Selalu peluk dia bila sedih kena marah dengan mak dan ayah.
Tapi, selalu lebih kepada gaduh. Dari sekecik-kecik perkara, sampai guna penyapu nak ketuk kepala adik.
Oh, dia lelaki. Haruslah dia lagi besar dari saya.
Dan, end up haruslah saya menangis sebab sakit dan mintak belas kasihan Aki.
Bukan sebab sakit kena ketuk kepala dengan penyapu, tapi sakit hati sebab saya kakak, tapi kalah juga dengan adik. Apakah? Itu sebab orang cakap dunia ni tak adil. Agaknya lah.

Jadi, apa yang saya selalu buat bila saya tak puas hati masa kecil?

Masa tu tak tau lagi erti karaoke.
Masa tu, pegang stereng kereta nak bawak kereta laju-laju pun tak pernah terfikir.
Masa tu, nak mengadu sms-sms dengan boyfriend pun tak terfikir lagi. Pfft~ sms? Apa tu?
Dan, oh.
Masa itu tak reti lagi bila nak marah, kena berwuduk dan mengaji.


Jadi, budak darjah dua kalau dia marah, biasanya dia akan selongkar almari baju dia.
Pergi ambil gunting, dan gunting baju jadi kecil-kecil.

Oh, lega..

Tu lah biasanya budak darjah 2 yang tak ada kakak dan abang buat bila dia bosan dan nak jadi kreatif, terutama bila dia marah pada adik dia.

Korang pun selalu buat macam tu, kan? *wink*

Ececeh tak nak mengaku plak. =P Takkan kecik-kecik korang dah pandai makan coklat banyak-banyak, kot?

Hurmmm~ taktik tu saya baru belaja masa kat matriks.


Oh? benci...~

5 comments:

fndrocka said...

Aku masa.darjah 2..klau marah aku menangis..kan mudah

Kuwe said...

perghh. gila brutal gunting gunting baju.

nak hampir sama dengan aku.cuma aku sopan sikit. selerakkan baju.

anis said...

betul!
klu gado dgn adik, geledah baju2 dlm almari..
fuh lega!

p/s: hi balqissy.. thx follow blog sy. :)

anis said...

betul!
klu gaduh dgn adik, geledah baju2 dlm almari dia..
fuh lega!

p/s: hi balqissy.. thx follow blog sy..

balqissy said...

fnd: tu bila dengan mak saje ;)

kuwe: ahaha.. lagi susah utk mak nk kena kemaskan. xpasal2 kena marah lagi teruk. ahaha

anis: haha same pla ngan kuwe.
p/s: same2.