Thursday, January 7, 2010

Doa Orang Yang Dikhianati

Pernah dengar tentang doa orang yang dikhianati ni dimakbulkan?

Saya pernah dengar. Hari itu, saya terdengar ceramah usrah dalam TV. Ustazah tu cakap kalau kita berdoa, tapi doa tu masih belum dimakbulkan, tak nak lah kita mengeluh kenapa doa kita tak di dengar Allah lagi?

Contoh: Kalau kamu berdoa semoga dipercepatkan jodoh (isu hangat), tapi masih belum sampai serunya. Usah pula berkata perkataan-perkataan seumpama ini " Penatlah aku berdoa ni. Jodoh tak sampai-sampai jugak." Sambil mengeluh atau marah. Ustazah tu berkata lagi kalau kita bercakap macam ni, jodoh kita dilambatkan lagi 10 tahun pula (lebih kurang).
Ha, takut tak?

Cara-cara berdoa ni bukan sahaja untuk jodoh, tapi tentang semua. Tentang rezeki, kehidupan, permudahkan jalan dan sebagainya. SEMUA!

Nak diceritakan disini, kenapa hari ini cerita tentang doa orang yang dikhianati?

Manusia ada yang dikhianat. Jadi, pasti ada yang mengkhianat. Ia dinamakan pengkhianat.

Banyak jenis pula yang dilabelkan sebagai pengkhianat ini. Pengkhianat negara, nusa, dan bangsa. Tak perlu saya hebahkan. Itu terlalu besar skop saya untuk bercerita. Pengkhianat kawan-kawan pun ramai. Itu saya pantang. Memang pantang. Oh, ini harus buat entry baru sebab cerita dia menawan. Haha Dan, ada juga orang yang khianat duit budak-budak hingusan.

Saya memang tak faham bagaimana pengkhianat dalam berbisnes ini boleh hidup dalam dunia global yang maju. Bagaimana dia nak tenang dalam membeli belah sedangkan itu duit orang lain? Bagaimana dia nak menjadi ibu dan bapa yang baik sedangkan makanan yang disuapkan pada anak-anak hasil duit haram yang dikhianatkan? Bagaimana dia nak nasihatkan anak-anak muda untuk tidak hisap dadah, sedangkan dia hirup udara pun tidak berkat? Yang paling penting, bagaimana dia mahu beribadat jika dalam fikirannya tiada satu rasa bersalah pada orang yang dikhianati. Ah! Pening saya fikir tentang orang serupa ini. Apa yang dalam fikiran mereka, ya?

Kepada kamu-kamu yang terasa, silalah berubah. Bagai kata Raja Farah dalam iklan beras, " Sebutir nasi ibarat setitik peluh petani." Dan, telah diubah mengikut cerita hari ini, " Setiap satu sen duit yang halal ibarat seribu doa manusia disenangkan hidup di dunia kepada Allah."

Ya, saya telah dikhianati. Serupa konteks yang saya ceritakan di sini. Setakat ini, saya doakan dia dimurahkan rezeki supaya dapat memulangkan apa yang telah saya 'berikan'. Tapi, nampaknya tiada hasil. Apabila berbincang dengan orang yang baik budi pekertinya (kakak bilik saya), dia menyarankan untuk berdoa supaya pengkhianat itu tidak tenang dalam hidupnya. Sentiasa terbayang-bayang diri saya untuk insaf dan pulangkan apa yang seWAJIBnya jadi hak saya. Jangan sampai saya berdoa yang tidak baik-baik pula pada dia. Sesungguhnya Allah sangat mendengar rintihan hambaNYA.

Kamu, kamu, kamu yang membaca ini, sila doakan kemudahan dalam hidup saya, ya. Semoga saya hilang daripada sifat jahat manusia lain. Hidup manusia saya sendiri sudah cukup kompleks. Tak mampu menam[ung kompleks hidup orang yang hatinya jahat.

Dengan setiap doa kamu, saya doakan yang baik-baik untuk kamu semua. Hanya Allah yang mampu membalasnya. Ameen....

p/s: doakan, ye. Terima Kasih kamu =D